Speakers

Vanessa Alayrac-Fielding is a Senior Lecturer in British eighteenth-century studies at the English Department of University Lille 3, France. Her research focuses on 18th-century British art and cultural history, visual and material culture, and in particular the fashion for chinoiserie in English decorative arts and the representation of the Orient in British art. Her book La Chine dans l’imaginaire anglais des Lumières (1685-1798) which investigates the impact of chinoiserie on 18th-century English imagination, is forthcoming from publisher Les Indes Savantes in Paris.

Isabelle Baudino est maître de conférences à l’ÉNS de Lyon où elle enseigne l’histoire culturelle et artistique du Royaume-Uni. Ses publications portent sur la Royal Academy of Arts de Londres, mais aussi sur les pratiques picturales des femmes et des hommes britanniques au XVIIIe siècle, sur la réception, le goût et les usages sociaux de la peinture. Membre de l’UMR LIRE 5611, elle porte, depuis 2012, le projet ARC 5 « Les voyageuses britanniques à Lyon : regards sur une ville en mutation », un programme de recherche interdisciplinaire.

Pierre-Henri Biger (Sciences Po Paris et droit) a travaillé dans le domaine du crédit immobilier. Amateur d’éventails anciens de longue date (et membre des associations spécialisées : Fan Circle International, Fan Association of North America, Cercle de l’Éventail), il a obtenu un Master d’Histoire de l’Art en 2011. Il doit fin mai 2015 soutenir (Rennes 2, EA 1279) une thèse intitulée « Sens et sujets de l’éventail européen de Louis XIV à Louis Philippe ». Son directeur est Guillaume Glorieux, Professeur d’Histoire de l’Art moderne, spécialiste de Gersaint et de Watteau.

Xavier Cervantes est Professeur à l’Université de Toulouse-Jean Jaurès. Ses travaux portent sur l’histoire culturelle et l’histoire des idées en Grande-Bretagne au XVIIIème siècle. Il s’intéresse plus particulièrement aux relations artistiques entre ce pays et l’Italie à cette époque, tout spécialement dans le domaine de la musique (opéra) et de la culture visuelle (peinture et gravure). Il a publié une quarantaine d’article sur le sujet dans des revues britanniques, américaines, italiennes, allemandes et françaises, ainsi que dans divers actes de colloque. Il est aussi l’auteur ou le co-auteur de deux ouvrages sur la Grande-Bretagne au XVIIIème siècle.

Laurent Châtel is Senior Lecturer at Paris Sorbonne and Director of Research for CSTI, the Centre for Studies in British Art, Environment and Digital Humanities (HDEA EA 4086). His main areas of research are eighteenth- and nineteenth-century art and aesthetics, with a special focus on garden history, landscaoe painting, William Beckford, and oriental tales. He is the author of numerous articles on the sublime, the picturesque, utopia, landscape art and the Arabian Nights. His latest publication is The Invisible Fabulist- William Beckford and Late Eighteenth-Century Orientalism (Oxford: The Voltaire Foundation, forthcoming). He created the Oxford Garden and Landscape Studies Seminar and is Academic Adviser for the Centre for Art, Landscape, and the Environment at Hestercombe Gardens (UK).

John Chu recently completed his PhD at the Courtauld Institute of Art on eighteenth-century English fancy pictures. In 2015 he is publishing essays on the subject to accompany two major exhibitions at the Wallace Collection in London and  the Musée des Augustins in Toulouse. He is currently working at Tate Britain on a comprehensive online catalogue of the sketchbooks, watercolours, and drawings of JMW Turner. He is also curating an exhibition at Waddesdon Manor on aristocratic art collecting in late eighteenth-century England. In 2015/16 he will be teaching at the Courtauld as a Visiting Lecturer.

Guillaume Faroult is curator for 18th century Western paintings and for British and American paintings in the Louvre Museum in Paris.

Emmanuel Faure-Carriaburu est chargé  de  cours  au  sein  de  l’Université  Paris 8  (U.F.R Arts, laboratoire AIAC) depuis 2007. Emmanuel Faure-Carricaburu est spécialiste  de  l’Académie  Royale  de  Peinture  et  de  Sculpture, de la hiérarchie des genres ainsi que de la transgénéricité appliquée au champ pictural. Il finalise actuellement une thèse intitulée Hiérarchie des genres, institutions, discours, sous la direction de Pascal Bonafoux (Paris8) en codirection avec Yves Hersant (EHESS).

Adrián Fernández Almoguera est doctorant contractuel à Paris-IV Sorbonne et au Centre André Chastel. Son sujet de thèse porte sur l’influence française dans le renouveau de l’architecture espagnole (1789-1815) et ses recherches se font sous la direction de M. Alexandre Gady. Il a également travaillé comme assistant au Musée Rodin et à la Fondation Guggenheim de Venise. Dernièrement il a pu participer à la préparation de l’exposition Velázquez, auprès du conservateur d’art espagnol du Musée du Louvre. Ses domaines de recherche se concentrent notamment sur l’art, l’architecture, et l’urbanisme espagnols du XVIIIe siècle, ainsi que sur les transferts culturels entre Madrid et les grandes capitales artistiques de l’Europe des Lumières.

Christophe Guillouet est doctorant en histoire de l’art à l’Université Paris-Sorbonne et travaille sur le développement de la peinture de genre en France à la fin du 17e et au début du 18e siècle. Ses principaux domaines de recherche portent sur l’histoire et la théorie des genres picturaux, la géographie du marché de l’art, des collections et du goût, ainsi que la production et la circulation des estampes.

Hélène Ibata is a Senior Lecturer at the Université de Strasbourg. Following a doctoral thesis on William Blake her research has focused on British art of the eighteenth and nineteenth centuries. Her most recent publications include essays on J.M.W. Turner, William Blake, and ninetencth-century book illustration, in the European Romantic Review, Romanticism and Victorianism on the Net, The British Art Journal and Word and Image. She is currently writing a monograph on the sublime in British Romantic art.

Alice Labourg est PRAG en Lansad à l’Université Rennes-II où elle enseigne l’anglais pour les étudiants de l’UFR Arts, Lettres et Communication. Elle a récemment soutenu une thèse de doctorat intitulée « Peinture et écriture : l’imaginaire pictural dans les romans gothiques d’Ann Radcliffe ». Ses recherches portent sur les rapports texte-image et, plus particulièrement, sur les relations entre écriture et peinture, les questions d’intermédialité et d’intersémioticité, les rapports entre littérature et arts visuels, les croisements théoriques entre analyse textuelle et analyse de l’image, esthétique et sémiotique visuelle dans le cadre d’une approche sémiologique de la représentation littéraire, ainsi que sur le roman gothique anglais.

Bénédicte Miyamoto is a Senior Lecturer in British Studies at Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3. Her PhD researched how neither moral nor aesthetic values could account entirely for the value of painting as construed by the British eighteenth-century consumer. She has participated in a research group on European Art Markets 1300-1800, by CNRS / Université Lille 3. She has published her research in Marketing Art in the British Isles, 1700 to the Present, edited by Gould & Mesplede, Ashgate, 2012, and Moving Pictures: Intra-European Trade in Images, 16th-18th Centuries, edited by de Marchi & Raux, BREPOLS 2014.

Frédéric Ogée is Professor of English Literature and Art History at Université Paris Diderot. His main areas of research are 18th-century aesthetics, literature and art, on which he has published several volumes and articles, including two collections of essays on Hogarth. In 2006-07, he curated the first-ever exhibition on William Hogarth for the Louvre. Some of his recent publications include: Better in France? The circulation of ideas across the Channel in the 18th century (Bucknell University Press, 2005), Diderot and European Culture, a collection of essays (Oxford: The Voltaire Foundation, 2006, re-issued 2009), and J.M.W. Turner, Les Paysages absolus (Paris, Hazan, 2010). In March 2012, he co-organized a conference at UCLA on “Taste and the five senses”. His current projects include a monograph and an exhibition on the Scottish Enlightenment and France, in collaboration with the National Galleries of Scotland. Since October 2014, Frédéric Ogée has been a member of Tate Britain’s Advisory Council.

Martin Postle is Deputy Director of Studies at the Paul Mellon Centre for Studies in British Art in London.

Nathalie Vincent-Arnaud is Professor at the University of Toulouse-Jean Jaures (Department of English). Her teaching and research areas are mainly translation studies, stylistics, and the intersemiotic relationship between music, dance and literature. A member of the CAS (Cultures Anglo-Saxonnes), she is also in charge of an interdisciplinary research programme on music and literature at the IRPALL (Institut de Recherche Pluridisciplinaire en Arts, Lettres et Langues).

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